ثبت نام در سایت ایرنیک

قبل از ثبت هر دامنه ir در سایت ایرنیک، ابتدا باید یک حساب کاربری یا شناسه در این سایت ایجاد کنید. این شناسه برای انجام مراحل بعدی ثبت دامنه الزامی است. در این مقاله، به‌صورت گام به گام و همراه با تصاویر راهنما، نحوه ثبت نام و ساخت شناسه در ایرنیک را به شما آموزش می‌دهیم. فرایند ثبت‌نام در ایرنیک از ۷ مرحله ساده تشکیل شده است که با پیروی از دستورالعمل‌های ارائه شده می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را طی کرده و شناسه کاربری خود را دریافت کنید. پس اگر می‌خواهید یک دامنه ir ثبت کنید، حتما ابتدا در ایرنیک ثبت‌ نام کرده و شناسه دریافت نمایید.

ایرنیک چیست؟

ایرنیک (IRNIC) مخفف «Iranian Network Information Center» است و به‌عنوان مرکز ثبت دامنه‌های اینترنتی با پسوند ‎.ir‏ در ایران فعالیت می‌کند. این مرکز تحت نظر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی واقع در تهران است. ایرنیک از سال ۱۳۸۲ شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و تا ابتدای سال 1403 بیش از 1.630.000 دامنه با این پسوند ثبت شده است. ایرنیک یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین سایت‌های ثبت دامنه در ایران است که توسط پژوهشگاه دانش‌های بنیادین و مرکز تحقیقات فیزیک و ریاضیات تهران راه‌اندازی و نگهداری می‌شود.

ایرنیک مرجع رسمی و معتبری برای ثبت دامنه‌های ایرانی با پسوند .ir و همچنین دامنه‌های مرتبه سوم مانند gov.ir ،ac.ir ،id.ir ،sch.ir و … است. به‌عبارتی هر دامنه‌ای که می‌خواهد در ایران مورد استفاده قرار گیرد، باید از طریق سایت ایرنیک ثبت و فعال شود.

تمامی امور مرتبط با دامنه‌های ایرانی اعم از ثبت دامنه جدید، تمدید، انتقال مالکیت، تغییر مشخصات و حذف دامین باید از طریق سایت ایرنیک و با رعایت قوانین و مقررات آن انجام پذیرد. بنابراین قبل از راه‌اندازی هر وب‌سایتی در ایران، ثبت نام در ایرنیک الزامی است. برای ثبت دامنه، ابتدا باید در سایت ایرنیک ثبت‌ نام کرد. همانطور که می‌دانید از اولین اقداماتی که برای ساخت سایت می‌بایست انجام داد، خرید دامنه است. یکی از مباحث مهم در آموزش طراحی سایت هم دانستن نکات مربوط به این است که چه دامنه ای را برای چه کسب و کاری استفاده کنیم.

در ادامه به توضیح مراحل ثبت‌ نام در ایرنیک خواهیم پرداخت.

چگونه شناسه ایرنیک بسازیم؟

شاید در نگاه اول، ثبت‌ نام و ایجاد حساب کاربری در سایت ایرنیک، کمی دشوار و پیچیده به‌نظر برسد، اما نگران نباشید؛ روند ثبت‌ نام و ساخت شناسه کاربری در ایرنیک، آسان‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. کافی است قدم به قدم، مراحل ثبت‌ نام را طی کنید. در این مقاله، سعی شده است تمامی مراحل ثبت‌ نام به صورت گام به گام و با جزئیات کامل توضیح داده شود.

مرحله اول: ساخت یک شناسه کاربری در سایت ایرنیک

برای ساخت شناسه در ایرنیک در مرحله اول ثبت نام در سایت nic.ir مراجعه کرده و به صفحه اصلی سایت ایرنیک وارد می‌شوید. از قسمت منوی بالای سایت (مشخصه های شناسه) بر روی گزینه ساختن شناسه کاربری کلیک کنید.

مرحله دوم: نوع شناسه کاربری را مشخص کردن

پس از ورود به صفحه ثبت‌نام، اولین گام انتخاب نوع دامنه‌ای است که قصد خرید و ثبت آن را دارید. در این صفحه، چند گزینه برای انتخاب نوع دامنه وجود دارد. اگر قصد خرید یک دامین شخصی با پسوند ir را دارید، باید گزینه «شخص حقیقی» را انتخاب کنید، اما اگر می‌خواهید برای یک شرکت، سازمان یا موسسه دامنه ثبت کنید، باید گزینه «شخص حقوقی» را انتخاب نمایید.

بنابراین با توجه به اینکه هدف شما خرید یک دامین شخصی است، گزینه «شخص حقیقی» را انتخاب می‌کنیم تا مراحل بعدی ثبت دامنه را طی کنیم.

مرحله سوم: کامل کردن فرم ثبت نام

مرحله سوم ثبت‌ نام در سایت ایرنیک، تکمیل فرم مشخصات فردی است. این مرحله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا اطلاعات شخصی شما به‌عنوان مالک دامنه ثبت خواهد شد. یک آدرس ایمیل معتبر و فعال نیز باید حتما در فرم درج شود.

بعد از وارد کردن ایمیل یک کد به ایمیل ارسال می‌شود که با وارد کردن کد تاییدیه به صفحه جدید وارد می‌شوید.

وارد کردن مشخصات اولیه کاربری در سایت ایرنیک

در بخشی از فرم مشخصات فردی، لازم است نام و نام خانوادگی خود را به همراه نام سازمان یا شرکت متقاضی ثبت دامین ، وارد کنید. نکته مهم این است که نام و نام خانوادگی باید به دو زبان فارسی و انگلیسی (لاتین) نوشته شود.

همچنین نام سازمان یا شرکت را نیز باید به‌طور کامل و صحیح به هر دو زبان فارسی و انگلیسی وارد کنید. دقت کنید که نام‌ها باید با علامت‌گذاری و املای درست نوشته شوند تا در مراحل بعدی ثبت دامنه مشکلی پیش نیاید.

پس هنگام تکمیل این بخش، حتما نام‌ها را به‌دقت و بدون اشتباه وارد کنید تا فرایند ثبت دامین با موفقیت انجام شود.

وارد کردن اطلاعات احراز هویت

در بخشی دیگر از فرم مشخصات فردی، باید اطلاعات هویتی خود را وارد کنید. اگر شهروند ایران هستید، کد ملی ۱۰ رقمی خود را بدون خط فاصله وارد نمایید.

اما اگر به هر دلیلی کد ملی خود را در اختیار ندارید، لازم است مشخصات گذرنامه خود را شامل شماره گذرنامه، تاریخ صدور و انقضا آن درج کنید.

نکته مهم اینکه هنگام وارد کردن کد ملی، بدون هیچ فاصله‌ای درج نمایید. دقت در این بخش بسیار حائز اهمیت است تا از صحت اطلاعات هویتی خود مطمئن شوید.

وارد کردن آدرس پستی

در بخش دیگری از فرم مشخصات فردی، لازم است آدرس پستی خود را به‌طور کامل و دقیق وارد کنید. در این قسمت باید نام کشور، استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک و کدپستی محل سکونت خود را بنویسید.

همچنین شماره تلفن ثابت منزل یا محل کار خود را نیز باید در این قسمت درج کنید. در صورتی که شماره دورنگار (فکس) هم دارید، می‌توانید آن را نیز در این بخش ثبت نمایید.

پر کردن بخش نشانی پست الکترونیکی

یکی دیگر از بخش‌های مهم فرم مشخصات فردی، وارد کردن آدرس ایمیل یا همان پست الکترونیکی است. در این قسمت باید آدرس ایمیل معتبر و فعال خود را به‌طور دقیق و بدون هیچ اشتباهی وارد نمایید.

همچنین لازم است یک پرسش محرمانه داشته باشید و پاسخ آن را نیز مشخص کنید تا در صورت فراموشی رمز عبور، بتوانید با پاسخگویی به سوال محرمانه، دوباره وارد حساب کاربری خود شوید.

پس حتما آدرس ایمیل و پرسش محرمانه را با دقت تمام تکمیل کنید تا از درستی آن مطمئن شوید. این بخش نقش مهمی در فرایند ثبت‌نام در ایرنیک دارد.

فیلد پرسش محرمانه، مهم‌ترین قسمت برای ثبت نام در ایرنیک

در این بخش باید یک پرسش محرمانه و پاسخ آن را مشخص کنید. به‌طور پیش‌فرض سوال «نام اولین مدرسه‌ای که به آن رفته‌اید چه بوده است؟» درج شده است.

شما می‌توانید این سوال را تغییر دهید و سؤالی کاملا شخصی و محرمانه را در نظر بگیرید. سپس پاسخی مناسب برای سوال خود وارد کنید.

کاربرد این پرسش و پاسخ محرمانه در زمانی است که رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید. با پاسخ صحیح به این سؤال می‌توانید رمز عبور را بازیابی کنید. پس در انتخاب پاسخ، دقت لازم را داشته باشید تا بتوانید در آینده و در صورت نیاز، پاسخ درست را ارائه دهید.

پر کردن بخش حریم خصوصی

در این بخش باید تنظیمات مربوط به کنترل و مدیریت دامین را مشخص کنید. اگر می‌خواهید امکان تغییر نیم‌سرور دامنه از طریق وب‌سایت شرکتی که از آن‌ها خدمات هاست و دامنه خریداری کرده‌اید، وجود داشته باشد، باید گزینه «آزاد برای نمایندگان فروش» را انتخاب کنید.

در غیر این صورت، اگر می‌خواهید تنها خودتان بتوانید تغییرات مربوط به دامنه را انجام دهید، باید گزینه «خصوصی» را انتخاب نمایید. با توجه به نیاز خود می‌توانید یکی از این دو حالت کنترل دامین را مشخص کنید.

توجه داشته باشید پس از ثبت دامنه، امکان ویرایش مشخصات وجود ندارد. بنابراین دقت کنید که اطلاعات را به طور صحیح وارد نمایید.

مرحله چهارم: زدن دکمه بازنگری برای ارسال اطلاعات

پس از تکمیل تمامی فیلدها و ورود اطلاعات لازم در فرم ثبت‌نام، مرحله بعدی کلیک کردن روی دکمه «بازنگری» است تا داده‌های وارد شده برای سامانه ایرنیک ارسال شوند.

برای دریافت شناسه نیک با کلیک بر روی این دکمه، اطلاعات شما برای بررسی نهایی به سرورهای ایرنیک ارسال می‌گردد. پس از تکمیل فرم، حتما دکمه بازنگری را کلیک کنید تا فرآیند ثبت اطلاعات شما تکمیل شود. در غیر این صورت اطلاعات ذخیره نخواهد شد. با کلیک بر روی این دکمه، مراحل بعدی ثبت‌ نام انجام خواهد شد.

مرحله پنجم: تایید نهایی اطلاعات وارد شده در ایرنیک

مرحله پنجم ثبت‌نام در ایرنیک شامل بررسی نهایی اطلاعات وارد شده و تایید کد کپچا است. در این مرحله لازم است اطلاعاتی که در فرم ثبت کرده‌اید را به‌دقت مرور کرده و از صحت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

سپس باید نام و نام خانوادگی کامل خود را تایپ کرده و کد امنیتی کپچا نمایش داده شده در تصویر را وارد نمایید. در نهایت با کلیک بر روی دکمه «موافقم، دریافت شناسه» فرایند ثبت‌ نام به پایان می‌رسد و شناسه کاربری شما ساخته می‌شود.

مرحله ششم: دریافت شناسه کاربری ایرنیک

پس از تکمیل مراحل قبلی ثبت‌ نام، لازم است چند لحظه صبر کنید تا سامانه ایرنیک، شناسه کاربری شما را ایجاد نماید. سپس صفحه‌ای مشابه با نمایش شناسه کاربری برای شما نمایش داده می‌شود. در این مرحله می‌توانید شناسه نیک را دریافت کنید.

این شناسه منحصربه‌فرد است و شما می‌توانید با استفاده از آن، وارد حساب کاربری خود شده و اقدام به خرید دامنه ir نمایید. پس از مشاهده شناسه، حتما آن را یادداشت کرده و در جای امنی نگهداری کنید. داشتن این شناسه برای ورود به حساب کاربری و مدیریت دامنه‌های شما ضروری خواهد بود.

مرحله هفتم: ورود به ایرنیک با شناسه کاربری خود

در این مرحله، اطلاعات ورود به حساب کاربری ایرنیک شامل نام کاربری و رمز عبور برای شما از طریق ایمیل ارسال شده است. به ایمیل خود مراجعه کرده و با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که ایرنیک برایتان فرستاده است، وارد سایت ایرنیک شوید. سپس از بخش «مشخصه‌های شناسه» گزینه «ورود» را انتخاب کنید تا به کمک اطلاعات دریافتی از ایمیل، به حساب کاربری خود دسترسی پیدا کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *